مجازی سازی مجازی سازی .

مجازی سازی

ایجاد بامی سبز با روف گاردن Roof Garden))

معنی فارسی کلمه ی روف گاردن، بام باغ یا باغ در بام می باشد. روف گاردن با عنوان سقف سبز تکنولوژی جدید و مدرنی است که عمدتاً به منظور زیبا سازی بام ها و یا تراس های ساختمان های شما بوده است. این تکنولوژی با خلق فضای سبز در بام و تراس ها این هدف را دارد که طبیعتی که متأسفانه در زندگی شهری کمرنگ شده را دوباره به زندگی شهری پیوند دهد.

حال نکته ی دیگر این است که مجموعه ی روف گاردن شامل چه بخش هایی است؟ بطور کلی برای ایجاد روف گاردن در بام یا تراس کارشناس مربوطه ابتدا مساحت موجود را در نظر می گیرند؛ سپس با توجه به این نکته از گیاهان سبز، آبنما، آلاچیق، مبلمان های مناسب باغ (مبلمان باغی)، سایبان ها، مکان هایی برای کاشت محصولات کشاورزی و ... برای ایجاد روف گاردن استفاده می کنند.

در ادامه به بررسی مفصل و توضیح کامل در رابطه با روف گاردن خواهیم پرداخت.

بررسی انواع روف گاردن

طبق مطالب فوق با توجه به مساحت موجود و هزینه ای که برای ایجاد روف گاردن در نظر شماست، انواع یا کلاس های مختلفی در ایجاد روف گاردن وجود دارد.

بررسی روف گاردن دسته اول (کلاس A)
در ابتدا برای نحوه ی اجرای فضای سبز، عایق کاری و زهکشی صورت می گیرد.
در ادامه برای کف بام از سنگ یا موزاییک استفاده می شود.
در فضای اطراف پوشش گیاهی طبیعی و شمشاد کاشته می شود.
برای فضای مرکز پوشش چمن در نظر گرفته می شود.
جنس مبلمان به کار رفته ترموود.
فاقد آلاچیق یا سایبان.
برای نور پردازی فضا نیز چراغ محوطه و نور مخفی به کار گرفته می شود.
بررسی روف گاردن دسته دوم (کلاس B)
در ابتدا برای نحوه اجرای فضای سبز، از باکس ترموود و گلدان استفاده می شود.
کف بام به صورت ترموود.
در فضای اطراف پوشش گیاهی طبیعی و کاج کاشته می شود.
این دسته فاقد پوشش گیاهی مرکز بوده است.
جنس مبلمان به کار رفته حصیر و چرم.
فاقد آلاچیق یا سایبان
و برای نور پردازی فقط از چراغ محوطه به کار گرفته می شود.
بررسی روف گاردن دسته سوم (کلاس C)
برای نحوه اجرای فضای سبز، از باکس ترموود پلکانی استفاده می شود.
کف بام به صورت ترموود پلکانی.
در فضای اطراف پوشش گیاهی طبیعی و گل کاشته می شود.
این دسته فاقد پوشش گیاهی مرکز بوده است.
جنس مبلمان به کار رفته ترموود.
دارای آلاچیق و سایبان.
و برای نور پردازی، چراغ باغی و نور مخفی به کار گرفته می شود.
بررسی روف گاردن دسته چهارم (کلاس ِD)
برای نحوه اجرای فضای سبز، از باکس ترموود پلکانی استفاده می شود.
کف بام به صورت ترموود پلکانی.
جنس مبلمان به کار رفته ترموود.
در فضای اطراف پوشش گیاهی طبیعی و گل کاشته می شود.
بررسی روف گاردن دسته پنجم (کلاس ِE)
برای نحوه اجرای فضای سبز، از زهکشی صورت می گیرد.
کف بام به صورت سنگ.
پوشش گیاهی فضای اطراف در این دسته وجود ندارد.
پوشش گیاهی مرکزی، چمن مصنوعی در نظر گرفته می شود.
جنس مبلمان به کار رفته ترموود.
دارای آلاچیق و سایبان.
و برای نور پردازی، چراغ باغی و نور محوطه به کار گرفته می شود.
مزایای روف گاردن در زندگی شهری

ایجاد روف گاردن مزایای بسیاری در زندگی شهری دارد اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی متأسفانه هنوز در کشور ما جایگاه خاص خود را پیدا نکرده است.

علاوه بر اینکه روف گاردن باعث تزئین بام و تراس محل زندگی شما می شود، محیط بام را به یک محیط تفریحی مبدل می نماید. به علاوه روف گاردن در پاکیزه سازی هوای اطراف و محیط زندگی شما، کم کردن آلاینده های موجود در هوا (با کاشت گل و گیاهانی که به عنوان فضای سبز در روف گاردن به کار می رود)، کم کردن جذب حرارت ساختمان، کنترل شدن دما، کم شدن مصرف انرژی و بهره برداری بیشتر از آب باران (با استفاده از روش زهکشی) بسیار مؤثر است.

همچنین به دلیل استفاده از مواد سبک و مقاوم بام ساختمان شما برای پرورش، رشد و نمو گیاهان مناسب شده و نتیجه ی آن زیبا  شدن چهره ی ساختمان و شهر می باشد.

همانطور که می دانید بام ساختمان ها قسمتی بلااستفاده در ساختمان می باشد اما با ایجاد یک فضای سبز می توانید این قسمت را تبدیل به مکانی متفاوت و جذاب برای تفریح و استراحت کنید به علاوه ارزش ساختمان نیز چند برابر می شود.

مراحل طراحی روف گاردن

بعد از بررسی های انجام شده توسط کارشناسان  حرفه ای و با تجربه و نقشه برداری دقیق، محاسبات مختلف و انتخاب مواد مناسب، برای ایجاد روف گاردن دو مرحله پیش رو دارید. ابتدا باید از نظر عمرانی عملیاتی به نام ایزولاسیون و زهکشی صورت گیرد و سپس مرحله دوم لنداسکیپ (ایجاد فضای سبز و قرار دادن تجهیزاتی مثل آلاچیق، سایبان، مبلمان و ... در بام ساختمان) اجرا و روف گاردن آماده ی بهره برداریست.

خاک مناسب، مسئله ای مهم در ایجاد روف گاردن
به دلیل وجود پوشش گیاهی در روف گاردن، خاک مهم ترین و حیاطی ترین مسئله برای ایجاد روف گاردن است. انتخاب خاک مناسب نیز توسط کارشناسان انجام می پذیرد. حال دلیل مهم بودن این مسئله چیست؟ ابتدا باید به این نکته توجه کنید که خاک های مخصوص برای ایجاد روف گاردن بسیار محدود است و دلیل مهم بودن این مسئله این است که باید از خاکی استفاده کنید که ضمن داشتن قدرت جذب بالای آب، وزن مخصوصی (ترجیحاً وزنی کم) را دارا باشد.

مسئله ی دیگر وجود مشکلاتی در تعویض خاک در روف گاردن است. به همین دلیل باید از خاکی استفاده شود که دارای مواد غذایی بوده تا ضمن برآورده کردن نیاز گیاه از نظر مواد غذایی (کوددهی نیز می تواند نیاز غذایی گیاهان را برطرف کند)، دانه بندی گیاهان را در طول زمان بهبود ببخشد.

استفاده از مصالح و متریال مناسب برای ایجاد روف گاردن
مسئله ی مهمی که در ایجاد روف گاردن وجود دارد، وزن مطالح است. به همین دلیل باید الویت اول شما در انتخاب مصالح، وزن آن باشد. کارشناسان وزن را به این صورت محاسبه می کنند که هر متر مربع را 50 کیلوگرم در نظر گرفته و بعد از آن وزن اضافی ناشی از ساخت روف گاردن را برروی بام ساختمان در نظر می گیرند.

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود این است که این تقسیم بندی (وزن مصالح در نقاط گوناگون) باید به طور یکنواخت اینجام شود و از متمرکز شدن وزن در بعضی از نقاط جلوگیری شود.

شروع ایزولاسیون کردن بام ساختمان
در مراحل طراحی روف گاردن ،اهمیت این بخش بسیار زیاد است به دلیل اینکه قرار است در این مرحله مرزی بین قسمت زیر و قسمت بالای روف گاردن قرار داده شود. این قسمت با مواد و روش های مختلفی (بسته به مساحت روف گاردن) مثل قیروگونی صورت پذیر است.

نحوه ایجاد زهکشی در روف گاردن
به بیان ساده در زهکشی ریشه گیاهان حفظ شده و آب اضافی از طریق لوله های خروجی (در صورت دارای بودن لوله های برای تخلیه ی آب باران می توان از این لوله ها نیز استفاده کرد) هدایت می شود. به همین دلیل زهکشی نیز مانند ایزولاسیون در روف گاردن نقش اساسی و مهم دارد. همچنین می توان با استفاده از مصالح خاص و فنون مختلف که توسط کارشناسان انجام می پذیرد، عملیات زهکشی را انجام داد.

انجام فیلترینگ

فیلترینگ جزوی از عملیات زهکشی بوده و با توجه به معنی خود کلمه ی فیلترینگ اساس کار این عملیات ایجاد فیلتر یا ممانعت از انتقال املاح خاک به لایه های پایین تر است که دارای اهمیت ویژه ی در روف گاردن می باشد. این فیلتر با استفاده از ایجاد لایه ای از الیاف امکان پذیر و در صورت نادید گرفتن این عملیات تغییر در بافت خاک و انسداد مسیرهای زهکشی در روف گاردن مشاهده می شود.

فضای سبز و تجهیزات در روف گاردن
فضای سبز در روف گاردن

اقدامات گفته شده در مطالب فوق به منظور بستری مناسب برای ایجاد فضای سبز انجام می گیرد که همان هدف اصلی ایجاد روف گاردن و متحل شدن هزینه هایست. با وجود اینکه در روف گاردن از گیاهانی استفاده شده که برروی زمین نیز کاشته می شود اما بازهم باید در انتخاب گیاهی مناسب که ماندگاری بیشتری نسبت به سایرین دارد، نهایت دقت را داشته باشید.

در انتخاب گیاه مناسب فاکتور هایی مهمی مثل میزان رشد ریشه، میزان تحمل گیاه نسبت به گرما و نور خورشید و وزش باد و ... را باید در نظر گرفته و به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

وجود تجهیزات در روف گاردن

همانطور که در مطالب فوق گفته شد و با توجه به اینکه می خواهید در روف گاردن خود از چه تجهیزاتی استفاده کنید، خرید تجهیزات امری سلیقه ایست. اما به طور کلی در روف گاردن ها از مبلمان، آلاچیق، آبنما و باربیکو استفاده می شود.

جنس مبلی که در روف گاردن عمدتاً به چشم می خورد ترموود، حصیر و یا چرم بوده که انتخاب مبل نیز بسته به سلیقه ی شما متغییر است.

https://sdkhodabakhsh.nasrblog.ir/post-79502.html

اما در بحث وجود آلاچیق در روف گاردن، محدودیت هایی وجود دارد که باید به ان توجه ویژه شود. به دلیل وجود نیروی شدید باد در بام ساختمان ها، آلاچیقی که بر روی زمین  نصب می شود، قابل استفاده در روف گاردن نبوده و باید آلاچیق هایی مخصوص روف گاردن را تهیه کنید.

هزینه ی اجرای روف گاردن به چه صورت است؟

هزینه ی اجرای روف گاردن بسته به عوامل مختلف متغییر بوده است. عواملی مانند مساحت بام یا تراس مورد نظر،استفاده از تجهیزات و متریال های گوناگون، سلیقه و همچنین نیاز مشتری در قیمت روف گاردن اثر گذار خواهد بود. اما برای تأیین مبلغ دقیق باید ابتدا کارشناس مربوطه اقدام به بررسی های اولیه (محاسبات مساحت) و دقیق نموده و سپس هزینه را به مشتری اعلام نماید.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۰:۵۸ توسط:پوران دخت خدابخش موضوع: نظرات (0)