مجازي سازي مجازي سازي .

مجازي سازي

پوشش گالوانيزه گرم چيست؟

گالوانيزاسيون به روش غوطه وري گرم به زبان ساده يك پوشش است كه در آهن يا فولادي كه از نظر تركيب و طراحي مناسب براي گالوانيزه است توسط فرو بردن در وان مذاب روي تشكيل مي‌گردد.

گالوانيزه به روش غوطه وري گرم نزديك به ۱۵۰ سال است كه كاربرد دارد. بيشترين رويي كه در جهان توليد مي‌شود جهت پوشش دهي مصرف مي‌گردد. مهم‌ترين علت مقاومت روي به تجزيه طبيعي، ماهيت مقاومت آن مي‌باشد. در اين روش قطعه مورد نظر در وان مذاب روي با دماي حدود ۴۶۰ درجه سانتي گراد غوطه ور مي‌شود. پس از خارج شدن قطعه روي ابتدا با اكسيژن و سپس با كربن واكنش داده و لايه‌اي مقاوم نسبت به زنگ زدگي را توليد مي‌نمايد. اين عمليات فلز را نسبت به زنگ زدگي مقاوم مي‌نمايد.

استاندارد آبكاري گالوانيزه گرم به روش غوطه وري

آهن و فولاد از زمان پيدايش زندگي انسان را راحت كرده‌اند به دليل راحتي توليد، دوام و راحتي روش مونتاژ فولاد تقريباً همه جا بكار برده مي‌شود. بيشتر پيشرفت‌ها و ايجاد تكنولوژي‌ها با استفا ده از فولاد بوجود مي‌آيد. خوردگي عامل بخش عمده‌اي از شكست و تخريب آهن و فولاد مي‌باشد و جلوگيري از آن اهميت زيادي دارد. اين نوع پوشش در يكسري از سيني كابل نيز مورد استفاده قرار گرفته است.

فولاد تمايل به جذب اكسيژن دارد. اين تمايل باعث خوردگي و تركيبات شيميايي فولاد مي‌شود و آن را از بين مي‌برد؛ و به دليل تجزيه متلاشي مي‌شود. گالوانيزاسيون به روش غوطه وري گرم يك روش پوشش دهي به وسيلهٔ فلز روي مي‌باشد؛ و در نهايت فرايند پوشش، آهن با روي پيوند شيميايي تشكيل مي‌دهد. گالوانيزاسيون به روش غوطه وري گرم به زبان ساده يك پوشش است كه در آهن يا فولادي كه از نظر تركيب و طراحي مناسب براي گالوانيزه است توسط فرو بردن در وان مذاب روي تشكيل مي‌گردد.

خط گالوانيزه گرم شامل فرو بردن فولاد در روي مذاب است و از اين طريق تمام سطوح دروني و بيروني، گوشه‌ها و حتي لبه سطوح و همه فضاهاي غيرقابل حفاظت توسط روي پوشش داده مي‌شود و تمامي گوشه‌ها و لبه‌هاي باريك كه توسط رنگ يا اسپري يا ساير پوشش‌ها به صورت ضعيف پوشش داده شده اند در گالوانيزاسيون گرم به خوبي كليه سطوح پوشش داده مي‌شود.

فرآيند گالوانيزه گرم

در بسياري از موارد گالوانيزاسيون ارزان‌ترين روش نسبت به ساير روش‌هاي پوشش دهي مي‌باشد. در حال حاضر هزينه مربوط به گالوانيزاسيون پايين‌تر از هزينه‌هاي مربوط به رنگ آميزي مي‌باشد و پوشش‌هاي جايگزين بخصوص رنگ آميزي هزينه بيشتري را نسبت به گالوانيزاسيون دارد بديهي است كه گالوانيزاسيون گرم به روش غوطه وري روشي مي‌باشد كه مي‌تواند تعداد بسيار زيادي از قطعات را با هزينه و نفر ساعت (نيروي انساني) كم پوشش دهد. قطعاً نيكل، كروم، طلا جهت مقاومت در برابر خوردگي بسيار بهتر از روي هستند. اما شما نمي‌توانيد كليه فولاد بكار برده شده در ساختمان خود را با طلا پوشش دهيد. البته اين بستگي به نظر شما دارد. به عبارتي ديگر با پوششهاي نيكلي و برنزي و برنجي، فولادي كه پوشش آن آسيب ديده است مستقيماً در معرض خوردگي قرار مي‌گيرد (فولاد مي‌پوسد اما پوشش باقي مي‌ماند) اما در گالوانيزاسيون روي خود را فدا مي‌كند. به عبارتي ديگر خوردگي تنها در مناطق آسيب ديده باقي مي‌ماند. وجهت جلوگيري از گسترش آن مي‌توان تنها نقطه آسيب ديده را تعمير كرد.

 


زماني كه محافظت از خوردگي مي‌تواند در چند دقيقه توسط گالوانيزاسيون گرم بوجود آيد شما به چند هفته زمان جهت رنگ آميزي نياز داريد و شما بايد منتظر شرايط هواي خوب بمانيد. در گالوانيزاسيون گرم محافظت از خوردگي در همان كارخانه گالوانيزه به وجود مي‌آيد و شما مي‌توانيد قطعات را جهت نصب و مونتاژ به جاي ديگري منتقل كنيد. شما ديگر نيازي به پرداخت هزينه جهت حمل و نقل دوباره نداريد به همين دليل فولاد گالوانيزه شده مقاومت بيشتري دارد به آسيب‌هاي مكانيكي حاصل از حمل و نقل و انبارش و مونتاژ و اين امر اجازه مي‌دهد تا فولاد گالوانيزه شده به هر كشوري حمل شود و به دليل مقاومت خوب، فولاد گالوانيزه شده مي‌تواند جهت طراحي در مناطقي كه فرسايش وجود دارد مورد استفاده قرار گيرد.

كنترل ضخامت پوشش گالوانيزه گرم بر اساس استاندارد هاي ISO 1461 و ASTM-A123 و INSO 16353 صورت مي پذيرد كه در كشور عزيزمان ايران بيشتر از استاندارد ASTM-A123 استفاده مي شود كه براي اطلاعات بيشتر از اين استاندارد فايل مربوطه جهت دانلود در پايين اين صفحه ارائه شده و همچنين قابل ذكر است كه آزمايش‌ها توسط پوشش سنج ها يا روش‌هاي غير تخريبي انجام مي‌شود.

خريد سيني كابل


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۵۶:۱۲ توسط:پوران دخت خدابخش موضوع: نظرات (0)