مجازی سازی مجازی سازی .

مجازی سازی

اخذ جواز ساختمان به چه صورت است؟

جواز ساختمان، پرونده‌ای است که به سازندگان و یا پیمان کاران اجازه ساخت و ساز و یا بازسازی بنا طبق چارچوب ارائه شده را می‌دهد و توسط شهرداری صادر می‌شود. اخذ جواز ساخت و ساز، به معنی قانونی بودن پروسه ساختمان سازی به سبب عدم رعایت اصول ساخت و ساز است و بدون آن فعالیت سازندگان باید هر چه زودتر متوقف شود، چرا که ایمنی کارگران و ساکنین آینده در خطر خواهد بود.

علل نیاز به اخذ پروانه ساخت ساختمان

رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری، اصلی‌ترین علت نیاز به صدور این مجوز، پیش از شروع عملیات ساخت است. دیگر موارد زیر نیز از دلایل بسیار حیاتی الزامی بودن اخذ پرونده ساخت یا بازسازی ساختمان‌اند:

ساختمان و افراد مشغول کار در آن بیمه خواهند شد.
از انواع تسهیلات بانکی بهره مند خواهید شد.
از بروز حوادث ساختمانی جلوگیری خواهد شد.
از تجارب فنی و مهندسی در ساخت و ساز بهره مند خواهید شد.
انواع پروانه ساختمان سازی

نوع مجوزی که برای دریافت آن به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیکی شهری مراجعه می‌نمایید، با توجه به نوع بنا و هدف شما متغیر اند و لازم است بدانید هر کدام برای چه کاری کاربرد دارند. انواع پروانه‌های ساختمانی به شرح ذیل‌اند:

اراضی بایر یا باغات
تخریب و نوسازی
تعویض مهندس
اضافه اشکوب
تغییر نقشه
توسعه بنا
مجوز ساختمان، دارای چه اطلاعاتی است؟

مواردی که در داخل مجوزهای ساختمان سازی به طور کامل ذکر شده‌اند، مهم‌ترین اطلاعتی هستند که سازنده باید آن‌ها را به طور کامل بداند و به شرح موارد ذیل‌اند:

مساحت زیربنا
تعداد طبقات
نوع اسکلت ساختمان
نوع بافت ملک (فرسوده، ناپایدار و ...)
مشخصات متقاضی صدور پروانه (مالک حقیقی یا حقوقی)
شماره پلاک ثبتی ملک
نام مهندس یا مهندسین ناظر
تاریخ صدور پروانه
کروکی زمین
مهلت شروع و به پایان رساندن عملیات که قابل تمدید است
مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان

برای اخذ مجوز ساخت ساختمان خود، ملزم به طی کردن مراحلی خواهید بود. بهتر است برای موفقیت در اخذ مجوز، این مراحل را جدی بگیرید و سعی در دور زدن آن‌ها نداشته باشید:

در مرحله نخست، متقاضی باید درخواست خود را در دفتر خدمات الکترونیکی شهری ثبت نماید و سپس با ارائه مدارکی که در ادامه همین مطلب شرح داده‌ایم، نسبت به ایجاد پرونده اقدام نماید.
در مرحله بعدی، پس از تشکیل پرونده توسط متقاضی، مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می‌کند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را بررسی نماید و براساس مشاهدات خود، تعداد طبقات مجاز برای ساخت را در مجوز ثبت نماید. برای نمونه اگر متراژ خانه از یک مقدار مشخصی کمتر باشد، جواز ساختمان برای بیش از چهار طبقه صادر نخواهد شد.
در این مرحله، مأمور طرح تفصیلی، کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می‌کند. طرح تفصیلی، قوانین ساخت و ساز در هر نقطه از شهر را مشخص می‌نماید تا پروژه مود بررسی، با دیگر پروژه‌های بزرگ شهری تداخل ایجاد نکند. این طرح در شهرهای بزرگی همانند تهران اجرا می‌شود.
پس از انجام مراحل فوق، کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه را به مالک صادر می‌نماید. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقی مانده ملک پس از اصلاحات مورد نظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال شده توسط هر طبقه ذکر می‌شود.
اکنون مهندس معمار قادر به طراحی نقشه ساختمان براساس ضوابط و شرایط ذکر شده در پرونده می‌باشد. طراحی نقشه معماری به سبب ارائه حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها، از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان محسوب می‌شود. بعد از طراحی نقشه معماری، کارشناس شهرداری یا خدمات الکترونیکی آن را بررسی کرده و در صورت نیاز به اصلاح، آن را مطرح کرده و سپس آن را تأیید نهایی می‌کنند.
پس از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات ذکر شده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین خواهد شد.
در صورت انجام موفقیت آمیز تمامی مراحل فوق، لازم است مدارک پیش نویس آماده شوند. برای تهیه پیش نویس، مالکیا همان سازنده متقاضی باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل نماید. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات باشد. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قرار دادی بسته می‌شود.

https://sdkhodabakhsh.nasrblog.ir/post-79501.html

در آخرین مرحله، به تأییدیه رییس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و در نهایت تأییدیه شهردار نیاز است که تمام آن‌ها به صورت سیستمی انجام شده و در نهایت پروانه مورد نظر چاپ خواهد شد.
مدارک مورد نیاز جهت اخذ مجوز ساختمان

اصل و تصویر سند مالکیت
اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک و یا مالکین
ارائه معرفی نامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده (در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد.)
اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت
اصل و تصویر وکالت نامه، شناسنامه و کارت ملی وکیل
اصل و تصویر فیش نوسازی سال جاری ملک
اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت همراه با شناسنامه و کارت ملی وراث (در صورت فوت مالک)
نقشه 2000/1 که محل دقیق ملک بر روی آن مشخص شده است
اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی می‌باشند
ارائه فیش آب، برق، گاز و تلفن
نکات پایانی

اگر به هر علتی در حین فرآیند ساخت و ساز نقشه معماری قبلی تغییر کند، لازم است مراحل مشابه صدور پروانه اولیه را برای صدور مجوز جدید طی کنید.
در صورتی که بیش از متراژ تعیین شده در مجوز اقدام به بناسازی شود، اگر از حدود مجاز مشخص شده توسط شهرداری فراتر نباشد، سازنده ملزم به پرداخت جریمه نقدی است. اما اگر از حدود تعیین شده به اطراف تجاوز کرده باشد، موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح شده و به طور معمول رأی به تخریب داده خواهد شد.
هر ساختمان با متراژ بالای ۳۰۰۰ متر مربع، به طور معمول به یک مجری طرح و چهار ناظر نیاز دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۸:۱۶ توسط:پوران دخت خدابخش موضوع: نظرات (0)