مجازی سازی مجازی سازی .

مجازی سازی

ابزار گچ کاری

انجام هر کاری به نحو احسنت، وابسته به ابزار و وسایلی است برای آن طراحی و ساخته شده‌اند. انجام عملیات گچ کاری نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد.
هر چقدر کاری که قصد انجام آن را داریم، نیازمند دقت و ظرافت بیش‌تری باشد، نیاز به ابزار مخصوص نیز بیش‌تر خواهد شد و اشتباهات کاری بیش‌تر نمایان خواهند شد.
پس علاوه بر کم تجربه بودن گچ کار، قطعاً گچ کاری بدون داشتن ابزار حرفه‌ای نیز با مشکل رو به رو خواهد شد، و دیگر آن زیبایی و دقت و ظرافت که کیفیت کار را رقم می‌زنند، به چشم نخواهند خورد.
در این مقاله به شرح انواع ابزار تخصصی گچ کاری حرفه‌ای پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا درباره آن‌ها بیش‌تر بدانید و بهترین ابزار، با توجه به نوع گچ کاری، را انتخاب بنمایید:
•    ماله گچ کاری

 

ماله گچ کاری، اولین وسیله مورد نیاز برای انجام عملیات گچ کاری به حساب می‌آید. از ماله، برای پخش کردن و پرداخت کردن اسکلت اصلی استفاده می‌شود.

در ادامه نکاتی را ذکر می‌کنیم، که در خرید ماله گچ کاری بهتر است مد نظر داشته باشید:
1.    ماله‌ها برای انجام کارهای مختلفی طراحی می‌شوند، از جمله لکه گیری. پس دقت کنید ماله‌ی خریداری شده شما از نوع مخصوص گچ کاری باشد.
2.    از خرید ماله‌ای که لبه‌های آن بسیار تیز و برنده‌اند، خودداری کنید، زیرا احتمال آسیب رساندن به دست‌ها را افزایش می‌دهد.
•    استامبولی
ظرفی که مصالح و ملات را در آن مخلوط می‌کنند، استامبولی نام دارد و از ابزارهای بسیار واجب گچ کاری به شمار می‌رود. نکته‌ای که در نگهداری از استامبولی باید مد نظر داشته باشید، این است که ظرف را پس از استفاده بشویید. عدم شستشوی به موقع آن موجب سفت و خشک شدن باقی مانده مصالح روی آن، و در نتیجه دشوار شدن تمیز کردن آن خواهد شد.

•    دمبر
اصلی‌ترین وسیله در گچ کاری و گچ بری تخصصی محسوب می‌شود. به واسطه نوک تیز آن، نقش و نگارها و برجستگی‌های زیبا و ظریف گچ‌ها را ایجاد می‌نمایند. یک گچ کار زبر دست با مهارت در کار با دمبر شناخته می‌شود!

تاریخچه پیچ خودکار و مته‌ای

•    بومخوار
وسیله‌ای نوک تیز است که برای تمیز کردن زمینه‌ی بوم از آن استفاده می‌شود.
•    ابزار نقالی
ابزار قابل استفاده در طراحی نقش و نگارهای روی گچ، که طرح گل و برگ و ... را به وسیله آن، بر روی گچ پیاده می‌کنند.

•    وردنگی
ابزار طراحی وخط کشی گچ برای برش دادن ناحیه به صورت دقیق و بدون اشکال می‌باشد.

•    قلم بوم گیر
وسیله‌ای است برای قاشقی کردن کلیه‌ی مکان‌ها حتی برگ‌ها و دیگر کارهای قاشقی دار. همچنین لبه‌ی گرد کوچک آن درچدنی سازی کاربرد دارد
ابزار گچ بری مدرن
تا اینجا, شما را با ابزار اصلی و سنتی گچ کاری و گچ بری آشنا ساختیم. حال نوبت به بررسی ابزارهای مورد استفاده در گچ بری مدرن که با پیشرفت صنعت گچ کاری، همانند هر صنعت دیگر ارتقاء یافته‌اند، رسیده است. ابزارهای گچ بری پیش ساخته، از کاربردی‌ترین ارتقاءهای معماری امروز است.
•    گچ
ابزار گچ بری از نوع گچی، به دلیل دشوار بودن انجام آن، از گران‌ترین ابزار به حساب می‌آیند. پروفیل‌های گچی در دو نوع پیش ساخته و دست ساز موجود می‌باشند.

از معایب استفاده از گچ، می‌توان به سنگینی و ترک خوردگی آسان آن در حین کار، اشاره نمود.
چهار نمونه گچ در گچ کاری، قابل استفاده هستند:
1.    گچ آماده: گچی است به صورت دوغ آب و کاربردی برای پر کردن فضاهای خالی.
2.    گچ عسلی: گچی است که میزان آب اضافه شده در آن بسیار کم می‌باشد، و در کروم گرفتن کاربرد دارند.
3.    گچ دستی: گچی کم آب و سفت که برای بند کردن جسمی به جسم دیگر، استفاده می‌شود.
4.    گچ کشته: این گچ دیر سفت می‌شود، از این رو گچ کار فرصت دارد سطح گچ کاری شده را به آرامی و با دقت صیقل دهد.
•    پلی استایرن
پلی استایرن و یا فیبر استخوانی، از ابزار گچ بری مدرن است، که به وسیله آن می‌توان کشوهای مختلف برای هر یک از اشکال طراحی شده در گچ بری دور دیوارها و زاویه‌های بین دیوار و سقف و قاب‌های هلالی را، با اشکال مختلف ساخت.

پلی استایرن از یک ماده‌ی پتروشیمی به نام مونومر استایرن ساخته شده است که پلیمری مصنوعی می‌باشد، و در سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی تولید می‌شود.
از مزیت‌های استفاده از فیبر استخوانی، می‌توان به برش پذیری و نصب آسان آن اشاره نمود، اما متاسفانه در برابر رطوبت حساس بوده و بافت آن نازک و ضعیف است.
•    پلی یورتان
از ابزار شیمیایی متشابه به گچ، که برای ساخت فوم‌های نرم و سخت، و ترموپلاستیک ها، الاستومرها، گچبری پیش ساخته دکوراتیو و نمای خارجی ساختمان از آن استفاده می‌شود. ابزار پلی یورتان، دارای مزیت‌های بسیار زیاد، از جمله به صرفه بودن، پایداری نسبتاً زیاد در برابر پوسیدگی و حشرات، ضد آب بودن و قابلیت رنگ پذیری دلخواه، می‌باشند.

•    چوب
چوب‌های طبیعی و یا فرآوری شده را نیز می‌توان به عنوان ابزار گچ بری مدرن مورد استفاده قرار داد. بهتر است بدانید، استفاده از چوب محدودیت‌های خود را دارد و معایب آن، حساسیت زیاد نسبت به آب و رطوبت و بالا بودن هزینه می‌باشد.
 
•    ام دی اف
ابزارهای پیش ساخته MDF، هزینه پایین‌تر و مناسب‌تری نسبت به چوب‌های جامد دارند و نیاز به رنگ نیز ندارند، پس جایگزین مناسبی برای چوب‌های طبیعی و فرآوری شده به حساب می‌آیند. با این حال، نسبت به رطوبت حساس‌اند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۴:۴۷ توسط:پوران دخت خدابخش موضوع: نظرات (0)