مجازی سازی مجازی سازی .

مجازی سازی

کلاینت چیست؟

کلاینت چه تفاوتی با سرور دارد؟

عموماً کلاینت (Client)، به کامپیوتری می‌گویند که تقاضایی را از یک سرور دارد. کلاینت در لغتنامه، به معنای مشتری است و مشتری کسی می‌باشد که تقاضای خدماتی را از سوی فروشنده‌ای دارد. یک سرور می‌تواند در آن واحد، به چندین کلاینت (یا بازدید کننده) خدمات بدهد.

زمانی که تعداد کلاینت‌های یک سرور hp اوج می‌گیرند، به اصطلاح گفته می‌شود که سرور تحت فشار است. در این حالت، مقدار فضای حافظه‌ای که سرور ملزم به اشغال آن می‌شود، بالا رفته و پردازنده سرور، تحت فشار کلاینت‌های متعدد، از سرعتش کاسته می‌شود. اینجاست که دیگر وب‌سایتهایی که بر روی آن سرور قرار گرفته‌اند، نیز سرعت آن کاسته می‌شود.

کلاینت سرور چطور کار می‌کند؟

گفتیم که کلاینت و سرور کنار هم معنی پیدا می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد. در مدل Client/Server روی کامپیوتر سرور، یک یا چند برنامه مرتبط نصب می‌شود که منابع سخت‌افزاری سرور را برای کلاینت‌ها به اشتراک می‌گذارد. اما کلاینت اشتراک منابع انجام نداده و فقط درخواست محتوا یا سرویس مدنظر خود را به سرور ارسال می‌کند. برخی از معروف‌ترین سرویس‌هایی که از مدل کلاینت/سرور استفاده می‌کنند عبارتند از اینترنت، ایمیل، پرینترهای تحت شبکه و غیره. برای بررسی بهتر این موضوع که کلاینت چیست باید کمی موضوع را باز کنیم.

اگر مفهوم کلاینت را از شبکه محلی وارد شبکه‌ای بزرگتر یعنی اینترنت بکنیم، با طیف وسیعی از سرویس‌ها مواجه می‌شویم. ساده‌ترین نمونه که در حال حاضر هم از آن استفاده می‌کنید، وب گردی است. برای مثال شما وارد سایت سون لرن شده‌اید و این مطلب را مطالعه می‌فرمایید. برای مشاهده این صفحه مرورگر شما یک درخواست به وب سرور ارسال کرده و سرور صفحه وب مورد نظر (این صفحه از سون لرن) برای شما نشان می‌دهد.

زمانی که در حال فرستادن ایمیل هستید، یک کلاینت محسوب می‌شوید و درخواست شما توسط میل سرور پردازش می‌شود. یک مثال دیگر پیام‌رسان‌ها هستند. امروزه پیام‌رسان‌ها به یک بخش جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده‌اند. چون نسبت به SMS یا روش‌های مشابه سریع‌تر و ارزان‌تر هستند و امکانات بیشتری دارند. شما هنگام چت با دوست خود یک کلاینت هستید و پاسخگوی شما، سرور آن پیام‌رسان است. در بازی‌های رایانه‌ای آنلاین یا تحت شبکه، شما در نقش یک کلاینت مشغول به بازی شده و درخواست شما در سرور بازی پردازش می‌شود.

یکی از اقداماتی که در این حالت انجام می‌شود، قطع موقت وب سایتی است که در این شرایط مقصر است. یکی از حملاتی که هکرها به وب سایتها نیز انجام می‌دهند، شامل این مورد می‌شود، بطوری که وب سایت مورد تهاجم، به مرور از سرعت واکنش پذیریش کم می‌شود و در نهایت منجر به قطعی موقتی وب سایت خواهد شد.

بسیاری از وب‌مسترها، در پنل مدیریتی خود، می‌توانند با حذف دسترسی IP فرد مهاجم، به این اقدام پاسخ دهند. در بسیاری از حالات نیز، تشخیص اینکه آیا کلاینت، فرد مهاجم است یا خیر، توسط نرم افزارهایی که در سرور نصب شده‌اند بطور خودکار صورت می‌گیرد.

معرفی انواع کلاینت

حالا که فهمیدیم کلاینت چیست و چه رابطه‌ای با سرور دارد، بهتر است کمی درباره انواع کلاینت صحبت کنیم. ما در شبکه به عنوان Client کارهای مختلفی انجام می‌دهیم و با توجه به نوع فعالیت، نقش ما تغییر می‌کند. در واقع این دسته‌بندی‌ها نوع تعامل ما با سرور را نشان می‌دهند. کلاینت به 3 دسته کلی تقسیم می‌شود:

Fat Client که به آن Thick Client یا Rich Client هم می‌گویند

Thin Client یا کلاینت لاغر

Hybrid Client یا کلاینت ترکیبی

واژه Client Server دارای معانی به مراتب بیشتری نسبت به جداسازی یک کامپیوتر سرویس گیرنده و سرویس دهنده از یکدیگر است. واژه فوق علاوه بر سخت افزار و شبکه به سرعت در دنیای نرم افزار نیز مطرح و دارای جایگاه ویژه‌ای در این زمینه شده است. بنابراین می‌توانیم بگویم یک روتین (سرویس) می‌تواند ارائه دهنده خدمات خاصی به سایر سرویس‌ها باشد. در چنین وضعیتی سرویس ارائه دهنده خدمات را Server و سرویس استفاده کننده از یک خدمات را Client می‌نامند.

مزایای استفاده از Fat Client به طور خلاصه:

منابع کمتری مصرف می‌کند

می‌توان به صورت آفلاین از آن استفاده کرد

در چندرسانه‌ای بازدهی بیشتری دارد

بسیار انعطاف پذیر است

زیرساخت‌های لازم برای آن وجود دارد

ظرفیت سرور را بالا می‌برد

نیاز به منابع بیشتر اما تعداد سرور کمتر دارد


برچسب: خطای کلاینت، کلاینت چیست؟، سرور چیست؟، دانلود کلاینت، کلاینت شبکه،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۵۴:۵۶ توسط:پوران دخت خدابخش موضوع: نظرات (0)