مجازی سازی مجازی سازی .

مجازی سازی

سرور (Server) شبکه چیست؟

آشنایی با سرور شبکه

سرور به کامپیوتری متصل به اینترنت گفته می شود که حاوی یک یا چند وب سایت می باشد. سرورها برای آنکه بتوانند به شبکه جهانی وب متصل شوند و در نتیجه آن، سایت های خود را در معرض عموم قرار دهند، بایستی تنظیمات خاصی را پشت سر گذارند. اول از همه اینکه، یک سرور برای آنکه از سرورهای دیگر در شبکه جهانی وب متمایز شود، نیاز دارد تا نام مخصوص بخود داشته باشد، درست همانند دنیای واقعی که هر فردی توسط نام خود، از فرد دیگر قابل تشخص می باشد. به این خصیصه سرورها، اصطلاحا، nameserver گفته می شود.

منابع سخت افزاری سرور چیست؟

در پاسخ به پرسش سیستم سرور چیست بایستی گفت باید بدانیم که منابع سخت‌افزاری سرور چیست؟ و تنظیمات سرور چیست، سرور از قطعات سخت‌افزاری خاصی تشکیل شده است که بالاترین پردازش و عملکرد از آنها انتظار می‌رود. عموما سرورها از پردازنده‌ای قدرتمند با چندین عدد هسته فیزیکی و مجازی، RAM بالا و هارددیسک با فضای ذخیره‌سازی چند ترابایتی، تشکیل می‌شوند. با توجه به این میزان قدرت و عملکرد، سرور می‌بایست در فضایی نگهداری شود که بدون هیچ‌گونه اختلال و قطعی به صورت ۲۴ ساعته روشن و به اینترنت وصل باشد. کاربرد سرور با توجه به این ساختار و پاسخگویی به درخواست‌های متعدد کاربران، معنا می‌یابد.

سیستم عامل سرور ها

لینوکس: تمامی توزیعات لینوکس مانند CentOS، Fedora Core و Debian را شامل می شود.

ویندوز: تمامی ورژن های مختلف ویندوز مانند windows 7, 8, 10 و windows server را شامل می شود.

مجازی ساز: نرم افزارهای مجازی ساز مانند Vmware ESX و Hyper-V را شامل می شود.

دیتاسنتر چیست؟

در شبکه اینترنت یکی از مهم‌ترین فاکتورها به هنگام دریافت خدمات، سرور یک پایداری محسوب می‌شود. حال اگر بخواهیم بگوییم دیتاسنتر چیست، باید گفت محل‌های ویژه‌ای در سراسر دنیا با نام دیتاسنتر یا همان مرکز داده، جهت نگهداری از سرور ها احداث می‌شوند که تمرکز آن‌ها بر روی کیفیت شبکه، پشتیبانی قطعات و نرم‌افزارهای مورد نیاز است. این مراکز داده بصورت تخصصی، شرایط را برای استفاده از سرورها به دور از قطعی و مشکلات دیگر، فراهم می‌آورند. بنابراین “دیتاسنتر” محلی است که صدها و یا هزاران سرور را در رک‌ها (Rack)، کیج‌ها (Cage) و اتاق‌های مختلف، جای می‌دهد. ساختمان دیتاسنتر از بخش‌های مختلفی مانند اتاق کنترل، اتاق سرور، ژنراتورها، تاسیسات خنک‌سازی، انبار سخت افزار، اتاق UPS و Battery Backup، اتاق نگه‌داری از وسایل اطفای حریق و اتاق مدیریت شبکه تشکیل می‌شود. این بخش‌ها با توجه به نیازها، طراحی و امکانات و زیرساخت برای هر مرکز داده، کاملا متفاوت خواهند بود.

انواع سرور

Web server

 نرم افزار یا سخت افزاری که امکان دسترسی به محتوا را از طریق اینترنت فراهم می کند. این نوع سرور مخصوص میزبانی وب سایت ها می باشد و با استفاده از سرویس های خاص ارتباط بین آدرس ها و کاربران شبکه های اینترنت را با صفحه‌ی وبی که بر روی آن سرور میزبانی می گردد فراهم می نماید. که کاربرد آن به طور ویژه در حوزه‌ی وب هاستینگ و راه اندازی سایت های می باشد.

Standalone server

نوعی سرور که زیرشاخه زیرساخت های یک شبکه بزرگتر محسوب نمی شود. در واقع یک سرور Standalon بدون وابستگی به یک منبع خارجی به کلاینت های خود خدمات ارایه می کند.

 

Name server

 سروری است که پروتکل name-service را پیاده سازی می کند.

Printer server

کامپیوتر یا دستگاهی است که از طریق شبکه به یک یا چند پرینتر و تعدادی کلاینت متصل شده و پس از دریافت فرمان پرینت از کلاینت ها آن را به پرینتر مناسب منتقل می کند. Fax Server نیز مشابه با این سرور است که تفاوت آن ارتباط بین دستگاه های فکس بجای پرینتر می باشد.

ویژگی های سرور چیست؟

انحصاری‌بودن منابع سخت‌افزاری؛

قابلیت افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور؛

اتصال دائمی به اینترنت؛

سرعت عملکرد بسیار بالا؛

قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع؛

امنیت بالا؛

امکان پیاده‌سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بر روی سرور؛

 


برچسب: سرور شبکه چیست؟، تنظیمات سرور، انواع سرور، تعریف سرور، فرق سرور و هاست،،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۸:۴۶ توسط:پوران دخت خدابخش موضوع: نظرات (0)